Translate

Saturday, November 10, 2012

Fenomena Wave Rock di Australia


Wave Rock adalah formasi batuan alam yang terletak di sebelah timur kota kecil Hyden di Australia Barat. Hal ini mendapatkan namanya dari kenyataan bahawa itu adalah berbentuk seperti gelombang laut tinggi pecah.

Wave Rock mempunyai makna budaya Aborigin. Lebih dari 140.000 kunjungan pelancong rock gelombang setiap tahun.

Salah satu aspek dari Wave Rock jarang dipaparkan pada foto adalah dinding penahan sekitar setengah sampai batu. Ini mengikuti kontur dan membolehkan air hujan untuk dikumpulkan dalam empangan simpanan. Ini dibina tahun 1951 oleh Jabatan Kerja Raya, dan dinding tersebut umum pada batu serupa di Wheatbelt.

Wave Rock terdiri daripada granit. Total singkapan merangkumi beberapa hektar dan merupakan sebahagian daripada sisa-sisa Rock Hyden hakisan. “Gelombang” sebahagian daripada batuan sekitar 15 m (50 kaki) tinggi dan sekitar 110 m (350 ft) panjang.







Seharusnya menunjukkan bahawa pembentukan ‘gelombang’ terbentuk 60 juta tahun yang lalu dan membentuk batuan tidak disebabkan oleh fenomena gelombang, agak bulat bentuknya seperti gelombang dibentuk oleh kimia bawah paras pelapukan diikuti dengan penghapusan granit lapuk perisian oleh hakisan fluvial, sehingga pelapukan terjadi di bawah permukaan tanah sebelum terkena. Keputusan akhirnya adalah pangkalan melemahkan, meninggalkan overhang bulat.

Salah satu aspek dari Wave Rock jarang ditampilkan pada foto adalah penahan dinding sekitar setengah batu itu.

Ini mengikuti kontur dan memungkinkan air hujan akan dikumpulkan dalam sebuah bendungan. Ini dibangun pada tahun 1951 oleh Departemen Pekerjaan Umum.

No comments:

Post a Comment