Translate

Wednesday, November 28, 2012

Fenomena unik Giants Causeway


The Giant’s Causeway (Ireland: Clochán suatu Aifir atau bhFómharach Clochán na)merupakan sebuah wilayah sekitar 40.000 medan interlocking basal, hasil dari letusan vulkanis kuno.
Hal ini terletak di County Antrim, di pantai timur laut Ireland Utara, kira-kira dua batu (3 km) sebelah utara kota Bushmills. Itu dinyatakan sebagai Tapak Warisan Dunia oleh UNESCO pada tahun 1986, dan Cagar Alam Nasional tahun 1987 oleh Jabatan Alam Sekitar untuk Ireland Utara.
Dalam jajak pendapat 2005 dari pembaca Radio Times, Giant’s Causeway disebut sebagai keajaiban alam terbesar keempat di Inggeris. Bahagian atas medan bentuk batu loncatan yang mengarah dari kaki tebing dan menghilang di bawah laut.
Sebahagian besar medan adalah heksagon, meskipun ada juga beberapa dengan empat, lima, tujuh dan lapan sisi. Yang tertinggi sekitar 12 meter (36 kaki) tinggi, dan disalut lava di tebing adalah 28 meter tebal di tempat.
The Giant’s Causeway adalah hari ini adalah dimiliki dan dikendalikan oleh National Trust dan merupakan daya tarikan pelancongan yang paling popular di Ireland Utara.
Sejarah
Beberapa 5-60 tahun yang lalu, selama tempoh Paleogen, Antrim adalah tunduk pada aktiviti gunung berapi yang mendedah, ketika basal cair yang sangat cecair diterobos melalui tempat tidur kapur untuk membentuk sebuah dataran tinggi lava yang luas. Sebagai lava disejukkan dengan cepat, kontraksi terjadi.
Sementara kontraksi dalam arah menegak mengurangkan ketebalan aliran (tanpa retak), kontraksi horizontal hanya boleh ditampung oleh cracking turun aliran. Saiz medan terutama ditentukan oleh kelajuan di mana lava dari letusan gunung berapi menyejuk.
Rangkaian fraktur luas menghasilkan medan khas kelihatan hari ini. Para basal awalnya bahagian dari dataran tinggi gunung berapi yang besar disebut Dataran Tinggi Thulean yang terbentuk selama tempoh Paleogen.

Legenda
Ukiran dari Drury Susanna’s A Lihat dam di Giant’s: Prospek Timur
Legenda mengatakan bahawa pejuang Fionn mac Ireland Cumhaill (Finn McCool) membina jalan lintas berjalan ke Scotland untuk melawan Scotland rakannya Benandonner. Satu versi legenda mengatakan bahawa Fionn tertidur sebelum ia sampai ke Scotland.
Ketika dia tidak datang, yang Benandonner jauh lebih besar melintasi jambatan mencarinya.
Untuk melindungi Fionn, isterinya Oonagh meletakkan selimut di atasnya sehingga ia boleh berpura-pura bahawa dia sebenarnya anak bayi mereka. Dalam variasi, Fionn melarikan diri setelah melihat besar massa Benandonner, dan meminta isterinya untuk menyamar dia sebagai bayi. Dalam kedua-dua versi, ketika Benandonner melihat saiz dari ‘bayi’, ia menganggap ayah dugaan, Fionn, harus raksasa memang. Oleh kerana itu, Benandonner lari rumah di keganasan, merobek Causeway kalau-kalau dia diikuti oleh Fionn.

No comments:

Post a Comment